Ga naar de inhoud
Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland
  • Home
  • Wat doe je bij?
  • Jouw veiligheid
  • Jouw regio
  • Organisatie
  • Pers
  • Contact
  • Werken bij
Direct naar
  • Pers
  • Contact
  • Werken bij
  1. Home ›
  2. Wat doe je bij? ›
  3. Stroomstoring

Stroomstoring


Een stroomuitval is het plots wegvallen van elektriciteit in huis of wijk. Dan werken telefonie, internet, pin­automaten, liften en soms ook de watervoorziening niet meer. Hulpdiensten zijn moeilijker bereikbaar door uitval telefonie. Door nú gericht te handelen voorkom je onnodige schade en blijf je veilig.

Dit moet je direct doen

  • Gebruik geen lift; neem altijd de trap.
  • Meld de storing via 0800-9009 of gasenstroomstoringen.nl. Bel 112 alleen bij direct levensgevaar.
  • Trek stekkers uit het stopcontact en laat koelkast en vriezer dicht.
  • Vul flessen, emmers of je bad met drink- en spoelwater zolang er nog druk op de kraan staat.
  • Sluit deuren en ramen en blijf in één verwarmde kamer met extra dekens. Blijf ventileren en gebruik géén barbecue of generator binnenshuis in verband met koolmonoxide en brandgevaar.
  • Luister op je radio op batterijen of autoradio in op de calamiteitenzender NH Nieuws. Tijdens een crisis geeft deze informatie.
  • Beperk telefoongebruik om accu en netwerk te sparen.
  • Kijk om naar kwetsbare buren en deel informatie.
  • Ga alleen naar buiten als het echt moet; verkeerslichten en pinautomaten kunnen uitstaan.

Zo bereid je je voor

  • Inventariseer welke apparaten en processen onmisbaar zijn zonder stroom.
  • Stel een noodpakket samen met water, houdbaar eten, zaklamp, batterijen- of opwindradio, EHBO-set, contant geld en een opgeladen powerbank.
  • Noteer op papier 0800-9009 en andere noodnummers en hang ze bij de meterkast.
  • Overweeg een noodaggregaat en gebruik dit alleen buiten of in een goed geventileerde ruimte met CO-melder.
  • Laat kwetsbare buren zich eventueel vooraf registreren bij gemeente of zorgverlener.
  • Test de aardlekschakelaar twee keer per jaar en oefen de noodontkoppeling van elektrische deuren en rolluiken.

Na het incident

  • Volg officiële kanalen tot de netbeheerder bevestigt dat alle storingen verholpen zijn.
  • Schakel hoofd- en groepsschakelaars stap voor stap weer in; wacht 15 minuten voordat je zware verbruikers aanzet.
  • Controleer of zonnepanelen en andere apparatuur normaal opstarten.
  • Gooi bederfelijk eten weg dat langer dan 2 uur boven 7 °C was.
  • Vraag bij schade of een storing van meer dan 4 uur een compensatievergoeding aan bij je netbeheerder.

Wat doen hulpdiensten en partners?

De brandweer controleert kritieke locaties zoals ziekenhuizen, de politie bewaakt de openbare orde en netbeheerders sporen de storing op en voeren reparaties uit. De gemeente verzorgt publieksinformatie en opent zo nodig noodopvang of waterpunten. Jij hoeft dus geen kabels te zoeken of zelf reparaties uit te voeren.

Extra aandacht voor …

  • Ouderen
  • Houd een opgeladen (mobiele) telefoon binnen handbereik.
  • Spreek met een buur af om binnen 30 minuten te komen kijken.
  • Leg warme kleding en deken klaar voor snelle warmte.
  • Mensen met medische apparatuur
  • Zorg voor volle accu’s of een aggregaat als back-up.
  • Test apparatuur regelmatig op noodstroom.
  • Bel 112 als de accu bijna leeg is en geen alternatief beschikbaar is.
  • Bewoners op 3-hoog of hoger
  • Vermijd liften zodra een storing dreigt of gemeld is.
  • Tap genoeg water voor toilet en schoonmaak; de waterdruk kan wegvallen.
  • Bewaar een mechanische sleutel en oefen handmatige deuropeningen.
  • Toeristen
  • Noteer de alarmnummers 112 en 0800-9009 en vraag hotel- of camping­personeel naar het noodplan.
  • Gebruik het trappenhuis, niet de lift, en volg aanwijzingen van personeel of NL-Alert.
  • Bewaar paspoort en contant geld op een vaste plek; pinnen kan uitvallen.
  • Bedrijven en ondernemers
  • Voorzie kassasystemen van een offline betaal­mogelijkheid.
  • Beveilig data met een UPS en test noodprocedures elk halfjaar.
  • Houd een voorraad brandstof voor noodaggregaten buiten het pand.
  • Huisdieren
  • Zorg voor een warme of koele plek en extra drinkwater.
  • Plaats bij kou een warme kruik in de mand; bij hitte juist koel­elementen.
  • Houd ontsnappingsroutes vrij wanneer automatische deuren niet werken.

Hulp & contact

  • Bel 112 alleen bij direct levensgevaar.
  • Meld of controleer storingen via 0800-9009 (gratis, 24/7).

Meer weten

  • Storingskaart en actuele informatie: gasenstroomstoringen.nl


Logo veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland

Contact

Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland
Bezoekadres: Ringdijk 98, 1097 AH Amsterdam
Postadres: Postbus 92171, 1090 AD Amsterdam

  • 020 555 6550
  • Contactformulier
  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn

Spoed?

Bel 112 bij spoedeisende hulp bij levensbedreigende situaties of als je getuige bent van een ongeval.

  • Spoed: 112
  • Geen spoed: 0900-0904 (brandweer)
  • Geen spoed: 0900-8844 (politie)
  • Dier in nood: 144

Zie ook

  • Informatie cookiewetgeving
  • Digitale toegankelijkheid
  • Privacyverklaring