Een dag in het leven van: Meldkamercentralist Tom
Je belt 112, en dan? Wat gebeurt er aan de andere kant van de lijn? Wie pakt de telefoon op? En hoe worden de ploegen op straat aangestuurd? Een heleboel vragen, hoog tijd om het uit te zoeken.
Als je het hebt over onmisbare ondersteunende taken van de brandweer, dan kun je niet om de centralist heen. Deze collega’s zijn in geval van nood het eerste aanspreekpunt voor de burger, operationele dienst, piketfunctionarissen en ketenpartners. De afhandeling van een incident start op de meldkamer. De ploeg van zeventien werkt per tweetal op de meldkamer. De meeste brandweercentralisten hebben een ‘warme’ brandweerachtergrond en weten als geen ander hoe het er op straat aan toe gaat. Vandaag zit ik in goed gezelschap met Tom & Jeroen. Tom is al tien jaar vrijwilliger in Uithoorn en met hem kijk ik vandaag mee. Jeroen was beroeps in Amstelveen en is ook vrijwilliger in Uithoorn. De heren zijn nu allebei bevelvoerder. Er zit vandaag ervaring genoeg op de meldkamer dus.
Ik bel, en dan?
Als je 112 belt, word jouw telefoongesprek beantwoord op de meldkamer in Driebergen. Hier vraagt de centralist welke hulpdienst in welke plaats je nodig hebt. Het telefoontje wordt dan doorgezet naar de juiste meldkamer. Hier volgt de verdere intake. Vaak wordt er binnen een minuut al een eenheid gealarmeerd.
Maar het grootste deel van de telefoontjes handelt de centralist zelf af. Denk aan een terugbelverzoek na het afgaan van een brandmeldinstallatie (BMI), het helpen bij een defecte CO-melder of het geruststellen van een burger in paniek. "Zo kun je door zelf rustig en kalm te blijven, vaak al inschatten of mensen zelf iets kunnen doen of een partners zoals de gemeente moeten bellen. In deze gevallen hoeft de brandweer dus niet eens te komen" vertelt Tom.
Wat is de sleutel tot succes?
Of je nou met een slachtoffer, een melder of een collega belt, het belangrijkste is om in gesprek te blijven. "We kunnen je alleen goed helpen, als iedereen weet wat er precies speelt." Vanaf de meldkamer zijn er directe lijnen met alle hulpdiensten. Het is onwijs waardevol om tijdens een incident een volledig beeld te krijgen. Een goed en tijdig nader bericht vanuit de straat helpt hierbij.
Maar, je hebt een uniform van de politie aan?
Tot 2013 zat de brandweermeldkamer op kazerne Nico. De poule van brandweercentralisten was toen vele malen groter. Elke dienst waren ze toen met z’n zessen aan het werk. Vanwege het samenvoegen van de meldkamers is deze taak bij de politie komen te liggen. "We zijn dus wel in dienst bij de politie, maar met brandweerinhoudelijke kennis."
Welk telefoontje is je het meeste bijgebleven?
"Poeee, ik zit hier nu 3,5 jaar.. Daar moet ik even over nadenken." Na een tijdje noemt Tom een telefoontje dat hij kreeg op Valentijnsdag: "Op Valentijnsdag 2024 kregen we een heleboel telefoontjes over een brand op de Derde Schinkelstraat. Dit werd al heel snel een grote brand." Tom sprak toen met een Engelstalige dame die in grote paniek was. In de hectiek verbrak ze de verbinding. "Dat vond ik dus onwijs naar. Je weet niet meer hoe het met het slachtoffer gaat. Naderhand toen het brand meester was, belde ik haar nog even terug om te kijken hoe het ging. Je betrokkenheid stopt niet als de brand uit is." Een deel van dit gesprek is gebruikt in de AR app van 150 jaar BAA.
Welke meldingen kreeg je tijdens deze dienst?
-
07.10: ongeluk fietser. De dag is net begonnen en het is meteen raak. Er komt een telefoontje binnen over een ongeluk op het fietspad. Een fietser is gevallen en met zijn knie vast komen te zitten tussen de spaken. De ploeg van Aalsmeer wordt gealarmeerd. Tom weet door zijn kennis van het gebied de collega’s snel naar de juiste locatie te sturen.
-
07.49: reanimatie ouder persoon. Voor de collega’s van kazerne Anton begon de dag intensief met een reanimatie. Gelukkig waren ze snel ter plaatse en is de reanimatie een positieve afloop. Via de portofoon kregen we het goede nieuws te horen.
-
09.54: water stroomt met grote hoeveelheden de lift in. De melder woont op vier hoog en geeft aan dat het van boven komt. Er wordt gesproken over dakwerkzaamheden en veel water op de etage. Kazerne Anton wordt met prio 2 naar de flat gestuurd. De chauffeur geeft ons een update: "Ernstige lekkage. Vanaf de achtste tot aan de grond is alles nat." Of we Salvage alvast in kennis kunnen stellen. Er wordt direct geschakeld met Salvage en er is doorgegeven dat ze binnen 45 minuten ter plaatse zijn. We krijgen uiteindelijk bericht dat er een storing in de het watercircuit van een cv-ketel zat. De ploeg heeft het lek gedicht en de woning weer vrijgegeven.
-
11.22: beginnende brand in een flat, dichtbij een vrachtwagen. De vrachtwagen zit vol met dieselpompen en het is onbekend of hier nog diesel in zit. Dit kan potentieel een grote brand worden, dus er komen meteen meerdere mensen op de meldkamer in beweging. De politie & CaCo (Calamiteiten Coördinator op de meldkamer) lopen langs onze tafel voor een kort overleg. Wegen worden afgezet, en het schuimblusvoertuig uit Krommenie gaat rijden. De OvD wordt in kennis gesteld en de voorlichter begint het verhaal uit te typen. Iedereen was in afwachting van wat er komen zou. Na een paar minuten opperste paraatheid kregen we te horen dat omstanders de brand al geblust hadden met een poederschuimblusser. Gelukkig geen gewonden, maar helaas voor ons ook geen grote inzet.
-
13.34: BMI gaat af in een seniorenflat. Vanwege de locatie wordt kazerne Osdorp met Prio 1 op pad gestuurd. In de meldkamer praat één van de verzorgers ons bij. Er zijn gelukig geen rook of vlammen te zien. Dan vertelt kazerne Osdorp ons de brandoorzaak via de portofoon: brand in een koffiezetapparaat.
Dat was ‘m dan
Helaas geen drukte van jewelste, maar gewoon een mooie gebalanceerde dag. De dienst wordt overgedragen aan twee andere brandweercentralisten. En wij gaan met een voldaan gevoel naar huis.