Privacyverklaring
Persoonsgegevens
Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (VrAA) houdt zich bezig met de uitvoering van wettelijke taken en door gemeenten overgedragen taken. Onder de taken van VrAA vallen het uitvoering geven aan de brandweertaak en meldkameractiviteiten. Voor de uitvoering van deze taken verwerken wij persoonsgegevens.
Wij informeren u graag over hoe wij omgaan met persoonsgegevens die wij van u verwerken. Bij het verwerken van deze gegevens volgen wij de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
Hoe gaat de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland om met uw persoonsgegevens?
Als u gebruikmaakt van onze diensten, hebben wij meestal uw persoonsgegevens nodig. Die verstrekt u bijvoorbeeld via een formulier op onze website, cookies, telefonisch contact of via e-mail. Op de verwerking van uw persoonsgegevens is zowel de AVG als het privacybeleid van de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland van toepassing. Dit geldt dus ook voor de verwerkingen van uw persoonsgegevens op deze website.
Hieronder wordt per onderdeel uitgelegd hoe de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland met uw gegevens omgaat.
Verwerken van persoonsgegevens
Wij hebben wettelijke taken en verplichtingen. Om die taken en verplichtingen uit te voeren is het in een aantal gevallen noodzakelijk om persoonsgegevens te verzamelen en te gebruiken.
Wij gebruiken persoonsgegevens van met name:
- Betrokkenen bij incidenten binnen de Veiligheidsregio
- Burgers, voor zover hun gegevens nodig zijn voor de uitvoering van onze taken of het verlenen van service
- Bezoekers van de website en locaties
- Relaties en leveranciers van de Veiligheidsregio
- Sollicitanten bij de Veiligheidsregio
De categorieën persoonsgegevens die wij gebruiken zijn bijvoorbeeld naam, e-mail, geboortedatum en/of adres, maar ook het burgerservicenummer en/of bijzondere persoonsgegevens zoals gezondheid als dat noodzakelijk is. Wij verzamelen en gebruiken deze persoonsgegevens voor specifieke doeleinden, die afgestemd zijn op onze taken en verplichtingen. Het hangt van de specifieke verwerking af welke persoonsgegevens van welke categorie betrokkenen worden verwerkt en voor welk doel we dat doen.
Wij hechten veel waarde aan een goede bescherming van de persoonsgegevens. Daarom treffen wij passende organisatorische maatregelen om persoonsgegevens te beschermen tegen misbruik, verlies, onbevoegde toegang en bewerking.
De Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland:
- Verwerkt persoonsgegevens behoorlijk, rechtmatig en transparant. Dit gebeurt op basis van een rechtsgrondslag voor het verwerken van persoonsgegevens;
- Verzamelt en gebruikt persoonsgegevens enkel voor een specifiek en duidelijk omschreven doel;
- Verwerkt de persoonsgegevens alleen voor het doel waarvoor ze zijn verzameld of voor de (verenigbare) doelen. Dit kan bijvoorbeeld zijn: wetenschappelijk en historisch onderzoek, archivering en statistische doeleinden;
- Verwerkt alleen de voor het doel noodzakelijke persoonsgegevens;
- Draagt er zorg voor dat de persoonsgegevens correct en juist zijn en zo nodig worden geactualiseerd;
- Bewaart persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk. Bij het vaststellen van de bewaartermijn staat in de meeste gevallen de Archiefwet centraal en de hierop gebaseerde selectielijst. De selectielijst vormt de basis voor het bewaren en vernietigen van archiefbescheiden.
Delen van persoonsgegevens
Wij werken voor de uitoefening van onze taken en verantwoordelijkheden samen met andere organisaties. Dat kunnen andere overheidsinstanties zijn, maar ook private partijen. Wij delen persoonsgegevens met die organisaties als dit nodig is voor de uitvoering van onze overeenkomst met u of om te voldoen aan een wettelijke verplichting. Op het moment dat we persoonsgegevens uitwisselen met andere partijen, maken we daarover afspraken die afgestemd zijn op de geldende wet- en regelgeving.
Data-uitwisseling en beveiliging
De uitwisseling van gegevens tussen de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland en andere organisaties dient veilig te gebeuren. Wij waarborgen dit onder andere door het gebruik van beveiligde koppelingen en beveiligd versturen van e-mails via Zivver. Verder nemen wij maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang en andere ongewenste handelingen met persoonsgegevens tegen te gaan. Deze maatregelen staan in ons informatiebeveiligingsbeleid.
Bewaartermijn
De Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland bewaart persoonsgegevens niet langer dan nodig is voor het werk dat gedaan moet worden. Persoonsgegevens mogen alleen bewaard worden voor het doel waarvoor ze zijn verzameld. Voor ieder werkproces is vastgelegd of de dossiers permanent worden gearchiveerd of dat ze na het vervallen van de bewaartermijn moeten worden vernietigd. Dit is geregeld in de Archiefwet. De bewaartermijnen van archiefstukken staan in de gemeentelijke selectielijst, die ook van toepassing is op onze organisatie. De actuele selectielijst voor gemeenten en intergemeentelijke organen is te vinden op de website van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
Uw rechten
U heeft een aantal rechten als wij uw persoonsgegevens gebruiken of willen gaan gebruiken:
- recht op informatie: waarom zijn deze gegevens nodig en wat gaat daarmee gebeuren?
- recht op het kunnen bekijken van uw persoonsgegevens en het verwerken daarvan door de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland
- recht op het aanpassen, aanvullen, verwijderen of afschermen van uw gegevens als dat nodig is (en wettelijk mag)
- recht op verzet tegen het verwerken van uw persoonsgegevens.
Wilt u weten welke gegevens wij van u hebben? Dit kunt u bij ons opvragen. U kunt uw verzoek per brief indienen. Wij reageren daarop binnen 4 weken. Vervolgens kunt u ons – indien van toepassing - verzoeken deze gegevens:
- aan te vullen
- te verbeteren
- of te verwijderen als dat wettelijk is toegestaan.
Geef in uw verzoek aan welke wijzigingen u wilt en wat de reden hiervan is. Ook op dit verzoek reageren wij in ieder geval binnen 4 weken. Let op: het is belangrijk dat u zich kunt legitimeren en kunt aantonen dat de gegevens van u zijn.
- Stuur uw brief naar:
Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland
T.a.v. de Privacy Officer
Postbus 92171
1090AD Amsterdam
Melden datalek
Een datalek is een inbreuk op de beveiliging van persoonsgegevens. Hierbij komen persoonsgegevens terecht bij iemand die geen toegang tot die gegevens mag hebben. Maar er is óók sprake van een datalek als gegevens verloren gaan, zonder dat er een back-up van de gegevens bestaat.
Hebt u een datalek ontdekt?
Hebt u via onze website toegang tot vertrouwelijke gegevens (zoals persoonsgegevens) die niet voor u bestemd zijn? Of zijn er bijvoorbeeld documenten met persoonsgegevens naar u verzonden die een andere persoon betreffen? Meld dit dan via privacy@brandweeraa.nl. Na ontvangst van de melding ondernemen wij direct actie om het datalek te onderzoeken. Let op: deel het datalek of de zichtbare data niet met anderen!
Cookies
Cookies zijn kleine bestanden die uw voorkeuren tijdens het browsen onthouden en opslaan op uw computer. Een cookie slaat geen persoonlijke gegevens op zoals uw naam, adres of leeftijd. Ze onthouden alleen uw voorkeuren en uw interesses op basis van uw browsegedrag. Deze voorkeuren worden later weer opgevraagd als u de website opnieuw bezoekt. Deze website maakt ook gebruik van cookies, namelijk:
1. Functionele cookies
Cookies die nodig zijn om de site goed te kunnen bezoeken. Zo onthoudt uw computer de indeling die u zelf gemaakt hebt, bijvoorbeeld de grootte van het lettertype. Voor deze cookies hoeven we geen toestemming te vragen.
2. Cookies voor statistieken
Wij maken gebruik van webstatistieken. Zo kijken we naar welke pagina's (veel) worden bezocht en welke woorden bezoekers gebruiken bij het zoeken naar informatie op de website. Op basis hiervan verbeteren we onze site. Deze gegevens worden anoniem opgeslagen en zijn dus niet te herleiden naar wie u bent.
Kinderen
De Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland heeft niet de intentie persoonsgegevens te verzamelen over websitebezoekers die jonger zijn dan 16 jaar, tenzij ze toestemming hebben van hun ouders of voogd. Onze website kan echter niet controleren of een bezoeker ouder is dan 16 jaar. Wij raden ouders dan ook aan betrokken te zijn bij de online activiteiten van hun kinderen, om zo te voorkomen dat hun persoonsgegevens verzameld worden zonder uw toestemming.
Contact
Als u vragen heeft over deze privacyverklaring, neem dan contact met ons op via dit contactformulier of met de functionaris gegevensbescherming via e-mail: privacy@brandweeraa.nl.
Natuurlijk helpen wij u graag verder als u klachten heeft over de verwerking van uw persoonsgegevens. Mocht u er toch niet samen met ons uitkomen, dan heeft u op grond van de privacywetgeving ook recht om een klacht in te dienen bij de privacytoezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens.
Deze (vernieuwde) privacyverklaring is in werking getreden op 31 augustus 2023.